Osvětlení pozemních komunikací se řídí nejnovějšími normami ČSN EN 13201 (36 0455) vydanými Českým normalizačním institutem.
Na rozdíl od starších norem, kde se bral v potaz jen druh silniční komunikace, slouží v nejnovějších normách k určení třídy a způsobu osvětlení například typická rychlost hlavního uživatele, četnost křižovatek, kdo je hlavním uživatelem komunikace, jestli je komunikace ve městě či na venkově, jaká je hustota provozu na komunikaci, zda jde o konfliktní oblast, jaké je riziko kriminality, zda na komunikaci parkují vozidla atd.
Při vhodném výběru třídy osvětlení na komunikaci dochází nejen k bezpečnějšímu provozu na ní, ale i k hospodárnému využití energie například zbytečným přesvětlováním méně frekventovaných silnic.
Výška stožárů veřejného osvětlení obvykle bývá 4‑12 m. Součástí stožárů bývá i elektrické příslušenství (stožárová rozvodnice, uzemnění). Stožáry lze rozdělit na stožáry s paticí překrývající rozvodnici a stožáry bezpaticové, kde je rozvodnice umístěna uvnitř stožáru.
Energetická náročnost a statistika
V roce 2009 bylo v České republice přibližně 1,4 milionu světelných bodů. Přibližná celková spotřeba na veřejné osvětlení činila 585 GWh, což tvořilo necelé procento české spotřeby elektrické energie.
Víte, proč svítí pouliční osvětlení oranžově?
Oranžovou barvu světlům dodává sodík.
Sodíkové výbojky jsou v současnosti nejrozšířenějším typem veřejného osvětlení nejen u nás, ale i ve světě, a to proto, že mají
vysokou světelnou účinnost, mnohem vyšší než v případě dříve používaných rtuťových výbojek. Ty se používaly v minulosti a dnes už jsou vidět povětšinou jen na vesnicích, kde ještě nebyly vyměněny za modernější. Poznáte je podle bílého, ale nazelenalého či namodralého světla.
Výhody sodíkové výbojky ale nekončí u světelné účinnosti. Také jsou relativně levné, mají velmi dlouhou životnost -
až 16 tisíc hodin - a jsou vcelku malé. Proto jsou nejrozšířenější. Typická oranžová barva ale patří k jejich nevýhodám. Totiž, v takovém světle lidské oko hůře rozlišuje barvy - všimněte si, že zatímco ve dne poznáte barvu auta hned, v noci pod pouličním osvětlením to nemusí být tak snadné.
Údajně lidé vnímají ulici nasvětlenou oranžově jako tmavší než nasvětlenou bíle, a to i v případě, že intenzita světla je stejná. Oproti tomu bílé pouliční světlo znamená prý až dvakrát lepší periferní vidění než u oranžového světla a doba potřebná k zabrzdění auta je údajně kratší o čtvrtinu. Nevýhody tedy nejsou zas tak malicherné.
Světelné diody (LED)
Výrazným hybatelem dnešního veřejného osvětlení (a nejen veřejného) jsou světelné diody.
LED způsobují postupnou proměnu celého sektoru. Pro správný
výběr LED svítidla je vhodné mít zpracován projekt, požadovat prodlouženou záruku, certifikát autorizovaných zkušeben a vhodné je také nezávislé změření realizovaného osvětlení.
Ačkoliv
světelné diody mívají již dnes vyšší měrný výkon než vysokotlaké sodíkové výbojky, často se pouhá náhrada svítidel ekonomicky nevyplatí. Ekonomicky vhodnější je využití
LED svítidel v místech, kde probíhá kompletní rekonstrukce (cena svítidel v tomto případě tvoří jen
menší část rozpočtu) a kde k dražším
LED svítidlům existují důvody (stmívání, výhodný světelný tok modelu, design apod.).
Veřejné osvětlení je dnes již neodmyslitelnou a důležitou součástí našich obcí. Ať už v malých vískách nebo větších městech, je vhodné se zajímat, zda veřejné osvětlení plní svůj účel. Veřejné osvětlení je veřejnou službou pro nás pro všechny.